Dziś Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta. Jak zapewniamy je w szpitalu?
Data publikacji:Celem obchodów Światowego Dnia Bezpieczeństwa Pacjenta jest wzrost świadomości znaczenia bezpieczeństwa pacjentów oraz zwiększenie zaangażowania społeczeństwa w bezpieczeństwo opieki zdrowotnej. To także ograniczenie działań niepożądanych terapii i szkód powstałych na skutek nieprawidłowego leczenia. Tematem przewodnim w tym roku jest „Poprawa diagnostyki dla bezpieczeństwa pacjentów” pod hasłem „Postaw właściwą diagnozę, niech będzie bezpieczna!”.
Szczegółowe informacje na temat praw pacjenta dostępne są:
- na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta
- na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia
- w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
- w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
- w ustawie o działalności leczniczej.
W naszym szpitalu prawami pacjenta zajmuje się pełnomocnik dyrektora Magdalena Kreisner, która przyjmuje pacjentów od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 - 14:00
- osobiście, w pok. 1.12 w budynku D (wejście z holu głównego po lewej stronie, obok rejestracji),
- pod nr tel. 697 603 030.
Nasz szpital posiada akredytację Ministra Zdrowia, przyznawaną po wizycie akredytacyjnej przeprowadzonej przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, legitymuje się też certyfikatami ISO i certyfikatem "Bezpieczny szpital to bezpieczny pacjent", co przekłada się na jakość i bezpieczeństwo udzielanych świadczeń medycznych.
Na spełnianiem standardów opieki medycznej i norm ISO pieczę sprawują pełnomocnik dyrektora ds. zintegrowanego systemu zarządzania oraz koordynatorzy: ds. systemu zarządzania jakością, ds. systemu zarządzania środowiskowego, ds. systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, ds. systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji, ds. systemu zarządzania ciągłością działania.
Wdrożyliśmy też Standardy Ochrony Małoletnich i powołany został koordynator ds. standardów ochrony małoletnich.
Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta został ustanowiony przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) w 2019 r. - Celem obchodów Światowego Dnia Bezpieczeństwa Pacjenta jest wzrost świadomości znaczenia bezpieczeństwa pacjentów oraz zwiększenie zaangażowania społeczeństwa w bezpieczeństwo opieki zdrowotnej. To także ograniczenie działań niepożądanych terapii i szkód powstałych na skutek nieprawidłowego leczenia - informuje Magdalena Kreisner i podkreśla, że bezpieczeństwo pacjenta to fundament opieki zdrowotnej.
- Patrząc przez pryzmat praw pacjenta, pojęcie bezpieczeństwa pacjenta należy wiązać z procesami, zachodzącymi w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz przestrzeganiem praw pacjenta podczas ich udzielania. Zasadniczy wpływ na ten proces mają zasoby kadrowe podmiotu leczniczego, jego wyposażenie, organizacja pracy oraz sytuacja finansowa i jakość udzielania świadczeń - wyjaśnia Magdalena Kreisner.
"Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta to okazja do podniesienia świadomości społecznej i wspierania współpracy między pacjentami, pracownikami służby zdrowia, decydentami i liderami opieki zdrowotnej w celu poprawy bezpieczeństwa pacjentów" - czytamy na stronie Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.